Hoortrunners

Dorplein

 

Voeding                      

zondag 17 juni 2018

Start
Jarig deze maand
Trainer
Trainingen
Activiteiten
Favorieten
Nieuws
Meelopen !!!!
Feedback
Uitslagen
Foto's
Skeelerclub
Medisch
Voeding
Archief
Uitslagen deze maand
In de Spotlight
Weetjes

 

Drinken is noodzaak!

Waarom is drinken tijdens een langdurige inspanning absoluut noodzakelijk ?                                                                  

Vochtverlies door transpireren verkleint het bloedvolume dat in je lichaam wordt rondgepompt. En daarmee worden tijdens het       lopen minder voedingsstoffen en zuurstof naar je spieren aangevoerd. Vochtverlies zal een vermindering van de prestaties  veroorzaken en er worden ook minder afvalstoffen en warmte afgevoerd.

Dus drinken tijdens het lopen.

Drinken altijd tijdens de training uitproberen, zodat het lichaam er aan kan wennen.

 

                                                                                      Kleding!

Wat doen we aan tijdens het lopen in de winter!
 
muts op zetten  -  handschoenen aan - haarband (oren beschermen).
Geen KATOENEN  t-shirt  aandoen, dit wordt nat (zweten) waardoor je het koud krijgt.
Beter is eerst een thermoshirt aan doen, en dan pas  een t-shirt  hierover aan doen.
Bij koude wind een jack aan doen.
Aankleding van het lichaam is volgens het werken in lagen. Het lichaamsvocht moet
zoveel mogelijk worden doorgelaten, zodat de huid zo droog mogelijk blijft.
Thermokleding is niet goedkoop, maar wel duurzaam en LEKKER WARM.

 

                                                                                      Voeding!

Doordat de ontlediging van de maag na (intensieve) inspanning verstoord is, is het belangrijk
dat er geen voedselrestanten in het maag-darmkanaal aanwezig zijn voor het sporten.
Om die reden wordt aangeraden de laatste maaltijd met vast voedsel 3 uur voor de
inspanning te gebruiken. Wat u kort voor en tijdens het lopen eet of drinkt, is van grote
invloed met name op klachten als opboeren en overgeven.
Een maaltijd waarin veel vet verwerkt is (b.v. patat of pizza) zal nog lang nadat het gegeten
is klachten kunnen geven bij het lopen. Maar dat geldt ook voor een maaltijd waarin
veel uien, koolsoorten en specerijen zijn verwerkt.
U zult zelf moeten uitvinden, welke voedselproducten klachten geven, en hoe lang
van te voren U  nog kunt eten.
Tips: *zorg dat uw laatste maaltijd licht verteerbaar is. (b.v brood met jam, een banaan)
*zorg voor aanvulling van vocht TIJDENS DE INSPANNING.                            
                                   *Naast vocht moeten ook KOOLHYDRATEN TIJDENS DE INSPANNING worden genuttigd. Dat kan dit het beste in vloeibare vorm gebeuren.(probeer dit tijdens de training uit.)
                        *Voor een wedstrijd langer dan 10 km  3 dagen van tevoren starten met koolhydratenvoeding
  en veel drinken.
  * Doe de laatste dagen voor een wedstrijd geen dingen die u niet gewend bent.
                            Bijv.: niet wandelen - uren staan kletsen - veel fietsen, maar ga op de bank liggen: RUSTEN - LEZEN.
 

 

 

 

 

Start | Jarig deze maand | Trainer | Trainingen | Activiteiten | Favorieten | Nieuws | Meelopen !!!! | Feedback | Uitslagen | Foto's | Skeelerclub | Medisch | Voeding | Archief | Uitslagen deze maand | In de Spotlight | Weetjes

Deze website is voor het laatst bijgewerkt op 17 juni 2018 door Peter.